Specjalność: nauczycielska
Historia - specjalność: nauczycielska
Historia
Specjalność: nauczycielska
dr hab. Michał Kosznicki, prof. uczelni
Kształcenie kadr nauczycielskich leżało u podstaw powstania Wyższej Szkoły Pedagogicznej w powojennym Gdańsku. Współczesny Uniwersytet Gdański, jako kontynuator WSP, nadal przykłada duża wagę do kształcenia zawodowego nauczycieli. Instytut Historii UG od samego początku swojego istnienia kształcił nauczycieli historii (a ostatnio także i wiedzy o społeczeństwie) na różnych poziomach i trybach edukacji uniwersyteckiej. Niestety, procesowi temu nie sprzyjały zmieniające się na przestrzeni ostatnich lat koncepcje kształcenia nauczycieli, często niedopracowane i chaotyczne, które zmuszały szkoły wyższe do szybkich działań adaptacyjnych. Pomimo tych okoliczności kształcenie nauczycieli jest trwałym elementem oferty edukacyjnej Instytutu Historii, a sama specjalność pedagogiczna jest najczęściej wybierana przez studentów.
Efektywne kształcenie nauczycieli nie jest możliwe bez praktyki oraz możliwie jak najszerszego kontaktu studentów ze współczesną szkołą i uczniami. Temu celowi służą zajęcia praktyczne w szkołach ćwiczeń (np. w Szkole Podstawowej nr 92 w Gdańsku czy III Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku), z którymi od wielu lat współpracują pracownicy Zakładu Dydaktyki Historii. Cotygodniowe wizyty w szkole, przygotowywanie i prowadzenie lekcji, wspólne dyskusje i analizy sytuacji lekcyjnych są najwartościowszym i niezastąpionym ogniwem profesjonalnego formowania przyszłych nauczycieli historii.
Na koniec chyba warto postawić fundamentalne pytanie: Jakiego współcześnie chcemy nauczyciela historii wykształcić? Odpowiedź na nie to z pewnością temat na wielogodzinną dyskusję. Gdyby odpowiedzieć jednym zdaniem, to można powiedzieć, że chcemy mądrego, krytycznego, wrażliwego i kompetentnego przewodnika młodych ludzi po świecie przeszłości, ale równocześnie inspirującego ich do twórczego myślenia o przyszłości.