Specjalność: współczesne muzeum - studia magisterskie
Historia (studia magisterskie) - specjalność: współczesne muzeum
Historia
Specjalność (studia magisterskie): współczesne muzeum
dr Michalina Petelska
Przedmioty realizowane w ramach specjalności obejmują wszystkie aspekty działalności nowoczesnych muzeów: od organizacji wystaw przez edukację muzealną po zarządzanie w muzeum. Wykłady i ćwiczenia prowadzą pracownicy naukowi z doświadczeniem zawodowym pracy w muzeum lub innych instytucjach kultury. Podczas części zajęć organizowane są warsztaty, dyskusje lub zwiedzanie trójmiejskich muzeów. Najważniejszą cechą zajęć specjalizacyjnych jest ich praktyczny charakter, którego nie zmieniła nawet pandemia. W kończącym się roku akademickim zorganizowałam szereg spotkań online ze specjalistami z różnych instytucji. Mimo nauki zdalnej studenci mogli na żywo dyskutować z muzealnikami i poznawać tajniki pracy w muzeum.
Bardzo ważna jest dostępność kultury dla osób ze szczególnymi potrzebami, dlatego w ramach zajęć z edukacji muzealnej organizuję dla studentów spotkania z przedstawicielami Centrum Integracja w Gdyni lub warszawskiej Fundacji Kultury bez Barier. Podczas tych zajęć studenci dowiadują się, jak w sposób uniwersalny projektować ofertę muzeum, aby mogły z niej korzystać także osoby z niepełnosprawnościami lub seniorzy.
Absolwenci historii, którzy wybiorą tę specjalizację, mogą podjąć pracę nie tylko w muzeach (publicznych i prywatnych) oraz innych instytucjach kultury, ale także w przedsiębiorstwach zaliczanych do przemysłu czasu wolnego i sektorów kreatywnych.
Na licencjacie studiowałam krajoznawstwo i turystykę historyczną. Wiedziałam, że studia drugiego stopnia są bardziej nastawione na kwestie biznesowo-turystyczne, dlatego przy wyborze studiów magisterskich zdecydowałam się na historię ze specjalnością współczesne muzealnictwo. Myślę, że był to naprawdę dobry wybór, ponieważ dzięki tym studiom mogę rozwijać swoją wiedzę historyczną, dowiedzieć się, jak działają instytucje kultury, i nabywać umiejętności praktyczne dotyczące np. edukacji muzealnej czy organizacji wystaw. Rita Brzezińska, studentka II roku historii (studia magisterskie) |