Panel dyskusyjny „Szkoła w amazońskiej puszczy” | Wydział Historyczny

Panel dyskusyjny „Szkoła w amazońskiej puszczy”

Zapraszamy na panel dyskusyjny na temat książki „Szkoła w amazońskiej puszczy”, 10 kwietnia o godz. 19:00 w Sztuce Wyboru (ul. Słowackiego 19, Gdańsk).
 
1
 
Tarzycjusz Buliński, "Szkoła w amazońskiej puszczy. Formy i znaczenie edukacji w społecznościach tubylczych Amazonii: na przykładzie Indian E’ñepá z Wenezueli", 2018, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
 
Książka jako pierwsza w Polsce ukazuje zjawisko funkcjonowania szkoły wśród ludów tubylczych Amazonii. Autor przedstawia w niej szkołę jako zespół codziennych, cielesnych praktyk kulturowych, dzięki którym społeczności tubylcze osiągają cele wyznaczone przez ramy ich obrazu świata.
Praca powstała w oparciu o wieloletnie, pogłębione badania terenowe wśród Indian E’ñepá z Wenezueli. Uzyskany obraz działania i znaczenia szkoły jest wyjątkowo bogaty w etnograficzne szczegóły, zanurzony w historii, w sposób szczególny oddając tubylczą logikę działania w świecie. Dzięki temu książka jest jedną z niewielu nowoczesnych prac antropologicznych skoncentrowanych na uchwyceniu istoty indiańskiej perspektywy praktykowania szkoły. 
 
Tarzycjusz Buliński, antropolog, dr hab., pracujący w Zakładzie Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Historycznym UG. Zainteresowania: antropologia szkoły, antropologia edukacji, teoria i metodologia antropologii, etnologia Indian Amazonii, studia nad dzieckiem i dzieciństwem (childhood studies). Prowadził badania terenowe w Wenezueli, Ekwadorze i Peru. 
 
Moderator panelu:
Jarosław Jendza (dr), pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Pedagogiki WSN UG. Miłośnik i badacz alternatywnych rozwiązań edukacyjnych w różnych kulturach edukacyjnych, zwłaszcza pedagogiki Marii Montessori.
 
Paneliści:
Tomasz Szkudlarek (prof.) pracuje na Wydziale Nauk Społecznych UG, gdzie kieruje Zakładem Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych. Zajmuje się badaniem wzajemnych relacji między edukacją, kulturą i polityką. Jego książki i artykuły dotyczą m.in. edukacji i polityki w kulturze postmodernizmu, teorii mediów, oraz politycznego znaczenia teorii i praktyk edukacyjnych - i pedagogicznego wymiaru polityki. 
 
Piotr Stańczyk (dr), adiunkt w Zakładzie Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych w UG. Filozof, zorientowany na pedagogikę. Zwolennik pedagogiki krytycznej, radykalnej i emancypacyjnej. Badał dyskryminację studentów studiów zaocznych oraz jak kultura pracy szkoły odnajduje się w kulturze kapitalizmu. Obecnie zajmuje się rekonstrukcją filozofii wychowania Paulo Freirego, aa także analizą  dyskursu wizualnego reklamy w Afryce Zachodniej. Odbył staże badawcze w w Demokratycznej Republice Wysp Świętego Tomasza i Książęcej oraz w Republice Gwinei Bisaau
 
Paweł Chyc – antropolog, doktorant w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Zainteresowania: antropologia historyczna, etnografia ludów indiańskich Amazonii, etnohistoria Amazonii, antropologia kognitywna. Prowadzi badania terenowe w Bolwii i Peru. 
 
Wystawa fotografii Indian E’ñepá, autor Tarzycjusz Buliński
Wystawa artefaktów amazońskich pt. „Mit i splot”, autor Marek Wołodźko
Poczęstunek: napój z amazońskiej rośliny palczatki cytrynowej (Cymbopogon citratus) 
 
Organizatorzy panelu:
Sztuka Wyboru
Fundacja „Kultury ponad kulturą”
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Wacław Kulczykowski
Treść wprowadzona przez: Wacław Kulczykowski
Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 2 kwietnia 2019 roku, 7:44