Międzynarodowa konferencja naukowa "Games of War - second edition"
24 lutego 2025 r., w trzecią rocznicę pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, odbędzie się druga edycja międzynarodowej konferencji naukowej „Games of War”.
Konferencja poświęcona będzie badaniu narracji i refleksji historycznych osadzonych w grach wideo skupionych tematycznie wokół rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Celem wydarzenia jest zgłębienie złożonych aspektów tych gier, a także zwrócenie uwagi uczestników na nowoczesne formy prezentowania i przekazywania informacji o wojnie. Konferencja stanowi okazję do refleksji nad tym, jak media interaktywne przekształcają traumę historyczną w cyfrowe narracje, wspierając empatię, zrozumienie i świadomość społeczną. Odwołując się do opowieści o tragedii i bohaterstwie ukazanych w grach wideo, wydarzenie podkreśla wyjątkową rolę tych mediów jako artefaktów kulturowych oraz narzędzi umożliwiających głęboką refleksję nad historią.
W wydarzeniu wezmą udział wybitni eksperci i ekspertki z zakresu badań nad grami oraz twórcy gier z całego świata, w tym:
- Jari-Pekka Kaleva– dyrektor generalny European Games Developer Federation
- Oleksii Sytianov – scenarzysta i projektant gier, CEO Koen Games, twórca STALKER: Shadow of Chernobyl, Survivium, dwóch gier z serii Metro oraz Chernobylite. Specjalizuje się w budowaniu narracji osadzonych w realiach konfliktów zbrojnych i postapokaliptycznych wizji świata
- Yaraslau Kot - polityczny uchodźca, narratywista, projektant gier i badacz. Wykładowca i naukowiec na European Humanities University. Współzałożyciel ComBat Vision oraz BelGameDev. Specjalista w zakresie projektowania gier oraz analizy narracji, organizator konferencji naukowych związanych z grami wideo
- Elsa Isaksson – doktorantka na Uniwersytecie w Lund, specjalizująca się w strategiach komunikacji i obronie psychologicznej. Członkini Psychological Defence Research Institute. Jej badania dotyczą wpływu gier wideo na kształtowanie percepcji konfliktów oraz wykorzystania platform gamingowych w operacjach dezinformacyjnych
- Michał Palmąka – student historii na Wydziale Historycznym Uniwerstetu Gdańskiego, specjalizujący się w archiwistyce i zarządzaniu dokumentacją. Zajmuje się historią gier wideo oraz prasą polską po 1945 roku
- Anastasiia Kot – studentka drugiego roku Games and Multimedia na Uniwersytecie w Leirii w Portugalii. Pasjonatka sztuki w grach wideo. Była pomysłodawczynią oraz artystką przy historycznym projekcie gry Bucha 2022, przedstawiającej wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.
- Aliaksandr Razhkov – duchowny, badacz gier i specjalista w dziedzinie teologii oraz religioznawstwa. Doktorant na Uniwersytecie Warszawskim oraz badacz na Uniwersytecie w Bonn. Interesuje się grami jako środowiskiem edukacyjnym oraz ich wpływem na postrzeganie religijności i duchowości.
- Michał Mochocki – badacz i projektant gier, wykładowca na Uniwersytecie Gdańskim, współtwórca kierunku Projektowanie gier historycznych oraz dyrektor Center for Historical Games and Heritage UG
- Oleksii Sukhorukov – psycholog, założyciel HealGame Ukraine i ekspert w dziedzinie cyberpsychologii. Łączy zdrowie psychiczne z grami wideo, badając ich wpływ na osoby dotknięte traumą wojenną, w tym uchodźców i weteranów
- Lana Kruchek – współzałożycielka, menedżerka marki i dyrektorka artystyczna VP Production, ukraińskiej agencji dźwiękowej tworzącej oprawę audio dla gier
- Oleksandr Ruzevych – ekspert ds. stosunków międzynarodowych, geopolityki i bezpieczeństwa, zajmujący się analizą konfliktów zbrojnych oraz ich przedstawieniem w mediach i grach wideo
- Kate Edwards – geografka, pisarka, była dyrektor wykonawcza International Game Developers Association. Założycielka Geogrify, specjalizująca się w analizie treści geopolitycznych i kulturowych w grach wideo, ze szczególnym uwzględnieniem tematów wojennych i konfliktów.
Konferencja odbędzie się w trybie hybrydowym – zarówno stacjonarnie w budynku Wydziału Historycznego UG (ul. Wita Stwosza 55, Gdańska, kampus uniwersytecki), jak i online.
Językiem wydarzenia jest angielski. Udział w konferencji jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich zainteresowanych.
Program wydarzenia dostępny jest na stronie.
Wydarzenie organizowane jest przez Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z Katedrą Systemów i Technologii Multimedialnych Instytutu Naukowo-Badawczego Technologii Informacyjnych Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego im. Simona Kuznetsa w Charkowie, Uniwersytetem WSG (Polska) oraz Europejskim Uniwersytetem Humanistycznym (Litwa).
Organizatorami konferencji ze strony Uniwersytetu Gdańskiego są Dziekan Wydziału Historycznego UG dr hab. Arkadiusz Janicki, prof. UG oraz dr Wacław Kulczykowski.
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Pani Prezydent Miasta Gdańsk Aleksandry Dulkiewicz, Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, oraz Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, prof. dr. hab. Piotra Stepnowskiego.
Więcej informacji, w tym program konferencji, na stronie.