Informacje dla autorów
Informacje dla Autorów
1. Do publikacji przyjmowane są artykuły i teksty oryginalne, które nie były opublikowane wcześniej i nie są oddane do druku w innym czasopiśmie wydawanym w języku polskim ani w pracy zbiorowej.
2. Wszystkie zgłoszone artykuły i teksty naukowe w pierwszej kolejności są opiniowane przez grono redakcyjne. Po zapoznaniu się z ich treścią zostaje podjęta decyzja o skierowaniu artykułu do dalszych prac, bądź odmowie. Nadesłane artykuły i teksty naukowe publikowane są w następujących działach: „Studia i rozprawy” oraz „Materiały, praktyki, głosy”.3.
3. Procedura recenzowania
- Wszystkie artykuły i teksty naukowe przesłane do redakcji i zakwalifikowane do działów pisma podlegają procesowi recenzji.
- Proces recenzyjny nadzorują redaktorzy tematyczni, czyli członkowie zespołu redakcyjnego, specjalizujący się w problematyce poruszanej w danym artykule.
- Recenzji wewnętrznej, która obejmuje ocenę formalną, merytoryczną oraz zgodności z profilem czasopisma, dokonują członkowie zespołu redakcyjnego.
- Redaktor naczelny lub tematyczny powołuje dwóch recenzentów zewnętrznych. Recenzenci są specjalistami w dziedzinie, której dotyczy nadesłany artykuł naukowy.
- Recenzenci nie mogą pozostawać z autorem tekstu w konflikcie interesów. Recenzentem zewnętrznym nie może być członek zespołu redakcyjnego czasopisma.
- Recenzenci i autorzy nie znają swoich tożsamości (double-blind review process).
- Każda recenzja ma formę pisemną i musi się kończyć jednoznacznym wnioskiem o dopuszczeniu publikacji do druku w obecnej postaci, publikacji tekstu po wprowadzeniu poprawek, ponownej recenzji po wprowadzeniu poprawek bądź o jej odrzuceniu.
- Po zakończonej procedurze recenzowania, autor tekstu zostaje poinformowany wyłącznie o jej wynikach.
- Osobom recenzującym nie wolno wykorzystywać wiedzy na temat artykułu przed jego publikacją.
- Ostateczną kwalifikację do druku podejmuje redaktor naczelny na podstawie recenzji
- Nazwiska recenzentów publikowane są raz na dwa lata na stronie internetowej czasopisma
4. Publikacja w dziale „Studia i rozprawy”:
- Po skierowaniu artykułu naukowego do dalszych prac, zostaje on przekazany do recenzji dwóm anonimowym recenzentom zewnętrznym, spoza zespołu redakcyjnego. Zarówno recenzenci, jaki i autor recenzowanego tekstu nie znają swoich tożsamości.
- Objętość nadesłanego artykułu naukowego nie powinna przekroczyć jednego arkuszu wydawniczego, tj. 40 000 znaków wraz ze spacjami i przypisami (ok. 20 stron).
- Nadesłany artykuł naukowy powinien posiadać bibliografię i przypisy sporządzone według wskazówek zamieszczonych w zakładce: „Wymogi techniczne”.
- Do nadesłanego artykułu naukowego prosimy dołączyć krótkie streszczenie w języku angielskim i polskim o objętości ok. 100-200 wyrazów (treść obu streszczeń powinna być równorzędna w treści). Streszczenie powinno być opatrzone nagłówkiem z imieniem i nazwiskiem autora oraz tytułem artykułu. Pod każdym abstraktem prosimy umieścić zestaw słów kluczowych (maksymalnie 6 haseł) w języku polskim oraz osobno w języku angielskim.
- Do artykułu prosimy dołączyć również krótką notę o Autorze (imię, nazwisko, specjalność i stopień naukowy, afiliację (nazwa instytucji lub organizacji) oraz zainteresowania badawcze (syntetyczne wskazanie zakresu zainteresowań), adres do korespondencji i adres mejlowy.
5. Publikacja w dziale „Materiały, praktyki, głosy”:
a. Po skierowaniu tekstu naukowego do dalszych prac, zostaje on przekazany do recenzji jednemu z członków zespołu redakcyjnego. Zarówno recenzent, jaki i autor recenzowanego tekstu nie znają swoich tożsamości.
b. Objętość nadesłanego tekstu naukowego nie powinna przekroczyć 0,5 arkusza wydawniczego, tj. 20 000 znaków wraz ze spacjami i przypisami (ok. 10 stron)
c. Nadesłany tekst naukowy może posiadać bibliografię i przypisy sporządzone według wskazówek zamieszczonych w zakładce: „Wymogi techniczne”.
d. Do nadesłanego tekstu naukowego prosimy dołączyć krótkie streszczenie w języku angielskim i polskim o objętości ok. 100 wyrazów (treść obu streszczeń powinna być równorzędna w treści). Streszczenie powinno być opatrzone nagłówkiem z imieniem i nazwiskiem autora oraz tytułem tekstu. Pod każdym abstraktem prosimy umieścić zestaw słów kluczowych (maksymalnie 6 haseł) w języku polskim oraz osobno w języku angielskim.
e. Do tekstu prosimy dołączyć również krótką notę o Autorze (imię, nazwisko, specjalność i stopień naukowy, afiliację (nazwa instytucji lub organizacji) oraz zainteresowania badawcze (syntetyczne wskazanie zakresu zainteresowań), adres do korespondencji i adres meblowy.
6. Materiałów nieprzyjętych do druku redakcja nie odsyła.
7. Autor podpisuje z Wydawnictwem umowę o publikacji tekstu jego autorstwa.
8. Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w celu przeciwdziałania przypadkom ghostwriting i guest authorship, Autorzy tekstów zbiorowych zobowiązani są do podania informacji o wkładzie poszczególnych Autorów w powstanie artykułu. W razie stwierdzenia nierzetelności naukowej polegającej na nieujawnianiu wkładu innych osób w powstanie publikacji (ghostwriting), podawaniu jako współautorów osób, których wkład w powstanie publikacji był znikomy lub w ogóle nie miał miejsca (guest authorship), Redakcja zastrzega sobie prawo do powiadomienia o tym fakcie środowiska naukowego.