"Jak gry uczą historii?" - zajęcia dla "Zdolnych z Pomorza"

Dn. 28 maja br. na Wydziale Historycznym UG odbyły się zajęcia dla uczestników projektu "Zdolni z Pomorza" w ramach spotkań akademickich, które miały na celu rozwój kompetencji społecznych wśród uczniów szkół podstawowych. Zajęcia pt. "Jak gry uczą historii?" poprowadzili dr Piotr Derengowski i dr Wacław Kulczykowski. Zajęcia składały się wykładu oraz zajęć warsztatowych, a ich celem było zaprezentowanie wybranych gier – komputerowych, planszowych, fabularnych, paragrafowych, książkowych, miejskich – które mogą być wykorzystywane jako doskonałe narzędzie do przedstawiania faktów i realiów historycznych.

Wielu osobom gry edukacyjne kojarzą się z nudnymi i tworzonymi „na siłę” narzędziami do nauczania, które zamiast rzeczywiście uczyć zniechęcają do nauki. W licznych przypadkach trudno się z tym poglądem nie zgodzić. Tymczasem każdego roku na świecie pojawiają się gry, które chociaż nie są określane jako „edukacyjne” to potrafią przekazywać wartościową wiedzę naukową, w tym historyczną. I na przykładzie takich właśnie gier prowadzący wykład dr Kulczykowski starał się udowodnić, że nie ma lepszego sposobu na przyswajanie wiedzy (historycznej), niż poprzez zabawę.

W trakcie ćwiczeń zaś uczestnicy zajęć na własnej skórze i w praktyczny sposób przekonali się, jak gry komputerowe i planszowe mogą uczyć historii, opowiadać o minionych dziejach, prezentować postacie historyczne, czy przemycać interesujące fakty z przeszłości. Uczestnicy zajęć wraz z prowadzącymi przenieśli się m.in. do średniowiecznych Czech, Rzeczypospolitej Obojga Narodów, rewolucyjnej Francji, czy w sam środek afery Watergate. Do tego celu wykorzystane zostały specjalnie wyselekcjonowane przez prowadzących gry.

 

Zdjęcie w galerii

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 30. Maj 2022 - 10:40; osoba wprowadzająca: Monika Nagórska Ostatnia zmiana: poniedziałek, 30. Maj 2022 - 10:42; osoba wprowadzająca: Monika Nagórska