Wykłady monograficzne i tematyczne w semestrze letnim 2021-2022

Wykłady  monograficzne w sem. letnim 2021/2022

dla kier.  HSSM II rok – 30 godz.

dr Michalina Petelska
Dziedzictwo migracji – muzea i społeczeństwo”

Wykład monograficzny „Dziedzictwo migracji – muzea i społeczeństwo” łączy historię migracji z najważniejszymi elementami współczesnego muzealnictwa. Podczas wykładów zostaną ukazane najważniejsze procesy migracyjne XIX – XXI wieku oraz sposoby ich upamiętniania i interpretowania w muzeach migracji. Zostaną przedstawione wybrane przykłady muzeów emigracji i imigracji z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Australii. Na przykładzie działalności muzeów migracji zostaną poruszone również takie zagadnienia jak przemiany w muzealnictwie zapoczątkowane przez Nową Muzeologię (New Museology) oraz tworzenie narracyjnych wystaw historycznych.

dr hab. Piotr Perkowski, prof. UG
KOMUNIZM, SOLIDARNOŚĆ I KRYZYS NOWOCZESNOŚCI

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego komunizm upadł? Jestem przekonany, że od razu nasuwają Ci się podręcznikowe odpowiedzi: Solidarność, problemy z zaopatrzeniem, Jan Paweł II, Gorbaczow i rozmowy okrągłego stołu. Wszystko to prawda, wpływ jednostek i lokalne uwarunkowania są ważne, ale w historii, podobnie jak dziś, nic nie dzieje się bez długoletnich i globalnych procesów, które trudniej jest dostrzec. Dziś słabnięcie demokracji w niektórych krajach można tłumaczyć wpływem baniek internetowych i nadmiarem śmieciowych informacji, lękiem przed migrantami klimatycznymi, ekspansją modelu chińskiego, niechęcią do imitowania Zachodu, tęsknotą za „starymi dobrymi czasami”, a nawet słabnięciem białych mężczyzn albo strachem przed skokiem technologicznym, który zmarginalizuje homo sapiens. A jakie procesy tłumaczyłyby późny wiek XX?

Kurs odsłania globalne zależności między komunizmem w Europie Środkowo-Wschodniej a krajami kapitalistycznymi. Bazując na raportach, opracowaniach, badaniach socjologicznych i innych analizach z lat późnego komunizmu, spróbujemy odpowiedzieć na pytania, które rzadko stawia się we współczesnej historiografii:

Czym była powojenna komunistyczna “ciężka nowoczesność” i co łączyło ją z krajami kapitalistycznymi jak Francja albo USA? Czy komunizm miał sukcesy, a jeśli tak, to co stało się, że ostatecznie pogrążył się w kryzysie? A co miał wspólnego późny kryzys gospodarczy w PRL z rządami Thatcher w Wielkiej Brytanii i Reagana w USA? Czy strajk w Stoczni Gdańskiej i program pierwszej Solidarności był odważny, w znaczeniu, czy próbował podejmować nowe globalne wyzwania gospodarcze i społeczne? Dlaczego niektóre kraje, jak Japonia, rozwijały się w niemającym precedensu tempie, ale inne kraje, jak Polska Gierka, poniosły klęskę? Czym był kryzys nowoczesności w latach 70. i 80., czyli, jak powiedzieliby socjolodzy, koniec “ciężkiej nowoczesności” i narodziny płynnej nowoczesności? Kto był w komunizmie lepiej przygotowany na podjęcie nowych wyzwań – stoczniowiec czy włókniarka (a może badylarz?) Jaką rolę w upadku komunizmu pełniło globalne zadłużanie się państw, rozwój giełdy i odejście od systemu Bretton Woods? Czy polscy komuniści dostrzegali globalne zagrożenia? Jakie reformy zamierzali wprowadzać, aby utrzymać wzrost? Dlaczego Chińczykom udało się zreformować komunizm, czyli wprowadzić socjalizm rynkowy i uratować dyktaturę, podczas gdy Polakom i Rosjanom już nie? Na koniec, powrócimy też do roku 1989 w Europie Środkowo-Wschodniej, aby jeszcze raz spojrzeć na jego skutki z globalnej perspektywy – czy to naprawdę wyjątkowa historia i jak ówczesne rewolucje wpłynęły na globalny zachodni kapitalizm, w którym dziś żyjemy.

Te i inne pytania czekają na uczestników kursu. Jeśli nie boisz się zmierzyć z historią gospodarczą, społeczną i kulturową ostatnich dekad XX wieku, zapraszam.

dla kier. HSSL  II rok – 30 godz. ; KiTHSSL III rok – 3x30 godz.

dr Michalina Petelska
Muzea jako produkt turystyczny

Muzea stanowią jeden z podstawowych elementów ofert turystycznych. Podczas wykładów przedstawione zostaną zmiany, które zaszły i nadal zachodzą w muzeach. Wykład będzie skonstruowany wokół następujących zagadnień: współczesne muzealnictwo: między kolekcją a rozrywką; ochrona zabytków i przemysł czasu wolnego; relacje muzeum z otoczeniem społecznym; muzeum jako produkt turystyczny; działania promocyjne w muzeach; przygotowywanie oferty dla różnych grup odbiorców muzeum; zaangażowanie muzeów w turystykę osób z niepełnosprawnościami oraz turystykę seniorów – wzory dobrych praktyk.

dr Anna Łysiak-Łątkowska
Dzieje kobiet- historia wspólna czy odrębna?

Celem wykładu jest prezentacja założeń metodologicznych związanych z badaniami nad historią kobiet. Ponadto przedstawione zostaną aspekty dotyczące pojęć i definicji odnoszących się do historii kobiet.

Wykład nawiązywać będzie do źródeł, które są „głosem własnym kobiet”, dzięki którym mogą „mówić o sobie we własnym imieniu”. Gromadzenie i kolekcjonowanie źródeł jako „archiwów kobiet” pozwala przywrócić/ nadać pamięć, (re)konstrukcję tożsamości, uznanie podmiotowości kobiet w historii.

. W cyklu wykładów poruszone zostaną także kwestie związane z wizerunkiem, miejscem i rolą społeczną kobiet na przestrzeni dziejów w oparciu o różnorodne stanowiska historiograficzne. Warunki społeczne i materialne, określona sytuacja życiowa -panieństwo, małżeństwo, wdowieństwo oraz znaczenia jakie tym aspektom nadawano w konkretnej rzeczywistości historycznej kształtowały role społeczne oraz obraz kobiet. Dzięki badaniu położenia i sytuacji kobiet poprzez relacje zachodzące między tymi czynnikami i wytwarzanymi przez nie elementami otwiera się perspektywa poznawania „tożsamości kobiecej” „kobiecości”, „żeńskości”, „natury i istoty kobiety” na przestrzeni dziejów w kontekście zmienności. Takie podejście stwarza możliwość prezentowania roli i miejsca kobiet oraz przedstawiania ich sytuacji jako zmiennych i różnorodnych w określonej rzeczywistości historycznej. Prowadzi do przełamania przekonania i stereotypu o „naturalnej” czyli niezmiennej pozycji i funkcji kobiet poprzez ukazywanie ich jako rezultatu konkretnych uwarunkowań historycznych i aspektów tworzących ich rzeczywistość

prof. dr hab. Edmund Kizik
Codzienne historie dziecięce. 

 Cykl wykładów poświęconych rekonstrukcji życia codziennego dzieci od późnego średniowiecza do poł. XIX w. (epoka przedindustrialna). Problem z badaniami nad dziećmi i dzieciństwem związany jest z tym, że dzieci należą do warstwy społecznej, która między innymi z powodu wieku oraz brak odpowiedniej zdolności prawnej, tylko w ograniczonym stopniu tworzyła źródła pisane oraz materialne. Dzieci i dzieciństwo jest opisywane przede wszystkim z perspektywy dorosłych. W cyklu wykładów zostaną przedstawione „historie dziecięce” od urodzenia i chrztu (źródła metrykalne), poprzez edukację szkolną (programy nauczania) aż do osiągnięcia pełnoletniości. Charakterystyce poddana będzie specyfika samych badań nad dziećmi i dzieciństwem jak i zagadnień szczegółowych związanych z odzieżą niemowląt oraz dzieci, grami i zabawkami, sposobami i pomysłami dorosłych związanych z wychowaniem. Podjęte będą problemy związane z charakterystyką miejsca dzieci w rodzinie, nad losem sierot, jak również i sposobami przedstawiania dzieci w malarstwie oraz różnego rodzaju źródłach pisanych (protokoły szkolne i sądowe, listy i wspomnienia, dzienniki i autobiografie).       

Wykłady przygotowywane są na podstawie badań własnych oraz literatury przedmiotu. 

 Bibliografia. 

Philippe Ariès, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w czasach ancien régime’u, Warszawa 2010. 

Edmund Kizik, Kindelbier. Chrzciny w miastach Prus Królewskich w XVI-XVIII w., [w:] „Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce. Cz. 1, Od średniowiecza do wieku XVIII. red. M. Dąbrowska, A. Klonder, Warszawa 2002, s. 129-148. 

Edmund Kizik, Pogrzeby dzieci w Gdańsku w XVII-XVIII wieku, w: Joachim Oelhaf i jego następcy, red. A. Szarszewski, B. Siek, Gdańsk 2013, s. 58-82. 

Edmund Kizik, Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim w XVI-XVIII wieku, Gdańsk 2001. 

Jasia Ługowskiego podróże do szkół w cudzych krajach, 1639-1643, opr. Krystyna Muszyńska, Warszawa 1974. 

Dorota Strzelczyk-Żołądź, Peregrinatio academica. Studia młodzieży polskiej z Korony i Litwy na akademiach i uniwersytetach niemieckich w XVI i 1 poł. XVII wieku, Poznań 1996 

Dorota Strzelczyk-Żołądź, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002, 2006. 

Nicolausa Volckmara Viertzig Dialogi (1612). Źródło do badań nad życiem codziennym w dawnym Gdańsku, wyd. E. Kizik, Gdańsk 2005. 

 

dr Piotr Koprowski
Iwan Turgieniew wobec rosyjskich sporów ideowych i problemów społeczno-cywilizacyjnych lat 40. - 70. XIX w.

Przybliżone zostanie stanowisko rosyjskiego pisarza, myśliciela Iwana Turgieniewa (1818-1883) wobec sporów słowianofilów z okcydentalistami, "zbędnych ludzi" z "żółciowcami", "ojców" z nihilistami oraz "wielkich reform" Aleksandra II.

 

Wykłady  monograficzne w sem. letnim 2021/2022

dla kier.  HSSM II rok – 30 godz.

dr Michalina Petelska

Dziedzictwo migracji – muzea i społeczeństwo”

Wykład monograficzny „Dziedzictwo migracji – muzea i społeczeństwo” łączy historię migracji z najważniejszymi elementami współczesnego muzealnictwa. Podczas wykładów zostaną ukazane najważniejsze procesy migracyjne XIX – XXI wieku oraz sposoby ich upamiętniania i interpretowania w muzeach migracji. Zostaną przedstawione wybrane przykłady muzeów emigracji i imigracji z Europy, Ameryki Północnej i Południowej oraz Australii. Na przykładzie działalności muzeów migracji zostaną poruszone również takie zagadnienia jak przemiany w muzealnictwie zapoczątkowane przez Nową Muzeologię (New Museology) oraz tworzenie narracyjnych wystaw historycznych.

dr hab. Piotr Perkowski, prof. UG

KOMUNIZM, SOLIDARNOŚĆ I KRYZYS NOWOCZESNOŚCI

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego komunizm upadł? Jestem przekonany, że od razu nasuwają Ci się podręcznikowe odpowiedzi: Solidarność, problemy z zaopatrzeniem, Jan Paweł II, Gorbaczow i rozmowy okrągłego stołu. Wszystko to prawda, wpływ jednostek i lokalne uwarunkowania są ważne, ale w historii, podobnie jak dziś, nic nie dzieje się bez długoletnich i globalnych procesów, które trudniej jest dostrzec. Dziś słabnięcie demokracji w niektórych krajach można tłumaczyć wpływem baniek internetowych i nadmiarem śmieciowych informacji, lękiem przed migrantami klimatycznymi, ekspansją modelu chińskiego, niechęcią do imitowania Zachodu, tęsknotą za „starymi dobrymi czasami”, a nawet słabnięciem białych mężczyzn albo strachem przed skokiem technologicznym, który zmarginalizuje homo sapiens. A jakie procesy tłumaczyłyby późny wiek XX?

Kurs odsłania globalne zależności między komunizmem w Europie Środkowo-Wschodniej a krajami kapitalistycznymi. Bazując na raportach, opracowaniach, badaniach socjologicznych i innych analizach z lat późnego komunizmu, spróbujemy odpowiedzieć na pytania, które rzadko stawia się we współczesnej historiografii:

Czym była powojenna komunistyczna “ciężka nowoczesność” i co łączyło ją z krajami kapitalistycznymi jak Francja albo USA? Czy komunizm miał sukcesy, a jeśli tak, to co stało się, że ostatecznie pogrążył się w kryzysie? A co miał wspólnego późny kryzys gospodarczy w PRL z rządami Thatcher w Wielkiej Brytanii i Reagana w USA? Czy strajk w Stoczni Gdańskiej i program pierwszej Solidarności był odważny, w znaczeniu, czy próbował podejmować nowe globalne wyzwania gospodarcze i społeczne? Dlaczego niektóre kraje, jak Japonia, rozwijały się w niemającym precedensu tempie, ale inne kraje, jak Polska Gierka, poniosły klęskę? Czym był kryzys nowoczesności w latach 70. i 80., czyli, jak powiedzieliby socjolodzy, koniec “ciężkiej nowoczesności” i narodziny płynnej nowoczesności? Kto był w komunizmie lepiej przygotowany na podjęcie nowych wyzwań – stoczniowiec czy włókniarka (a może badylarz?) Jaką rolę w upadku komunizmu pełniło globalne zadłużanie się państw, rozwój giełdy i odejście od systemu Bretton Woods? Czy polscy komuniści dostrzegali globalne zagrożenia? Jakie reformy zamierzali wprowadzać, aby utrzymać wzrost? Dlaczego Chińczykom udało się zreformować komunizm, czyli wprowadzić socjalizm rynkowy i uratować dyktaturę, podczas gdy Polakom i Rosjanom już nie? Na koniec, powrócimy też do roku 1989 w Europie Środkowo-Wschodniej, aby jeszcze raz spojrzeć na jego skutki z globalnej perspektywy – czy to naprawdę wyjątkowa historia i jak ówczesne rewolucje wpłynęły na globalny zachodni kapitalizm, w którym dziś żyjemy.

Te i inne pytania czekają na uczestników kursu. Jeśli nie boisz się zmierzyć z historią gospodarczą, społeczną i kulturową ostatnich dekad XX wieku, zapraszam.

 

 

 

dla kier. HSSL  II rok – 30 godz. ; KiTHSSL III rok – 3x30 godz.

dr Michalina Petelska

Wykład monograficzny „Muzea jako produkt turystyczny”

Muzea stanowią jeden z podstawowych elementów ofert turystycznych. Podczas wykładów przedstawione zostaną zmiany, które zaszły i nadal zachodzą w muzeach. Wykład będzie skonstruowany wokół następujących zagadnień: współczesne muzealnictwo: między kolekcją a rozrywką; ochrona zabytków i przemysł czasu wolnego; relacje muzeum z otoczeniem społecznym; muzeum jako produkt turystyczny; działania promocyjne w muzeach; przygotowywanie oferty dla różnych grup odbiorców muzeum; zaangażowanie muzeów w turystykę osób z niepełnosprawnościami oraz turystykę seniorów – wzory dobrych praktyk.

dr Anna Łysiak-Łątkowska

Dzieje kobiet- historia wspólna czy odrębna?

Celem wykładu jest prezentacja założeń metodologicznych związanych z badaniami nad historią kobiet. Ponadto przedstawione zostaną aspekty dotyczące pojęć i definicji odnoszących się do historii kobiet.

Wykład nawiązywać będzie do źródeł, które są „głosem własnym kobiet”, dzięki którym mogą „mówić o sobie we własnym imieniu”. Gromadzenie i kolekcjonowanie źródeł jako „archiwów kobiet” pozwala przywrócić/ nadać pamięć, (re)konstrukcję tożsamości, uznanie podmiotowości kobiet w historii.

. W cyklu wykładów poruszone zostaną także kwestie związane z wizerunkiem, miejscem i rolą społeczną kobiet na przestrzeni dziejów w oparciu o różnorodne stanowiska historiograficzne. Warunki społeczne i materialne, określona sytuacja życiowa -panieństwo, małżeństwo, wdowieństwo oraz znaczenia jakie tym aspektom nadawano w konkretnej rzeczywistości historycznej kształtowały role społeczne oraz obraz kobiet. Dzięki badaniu położenia i sytuacji kobiet poprzez relacje zachodzące między tymi czynnikami i wytwarzanymi przez nie elementami otwiera się perspektywa poznawania „tożsamości kobiecej” „kobiecości”, „żeńskości”, „natury i istoty kobiety” na przestrzeni dziejów w kontekście zmienności. Takie podejście stwarza możliwość prezentowania roli i miejsca kobiet oraz przedstawiania ich sytuacji jako zmiennych i różnorodnych w określonej rzeczywistości historycznej. Prowadzi do przełamania przekonania i stereotypu o „naturalnej” czyli niezmiennej pozycji i funkcji kobiet poprzez ukazywanie ich jako rezultatu konkretnych uwarunkowań historycznych i aspektów tworzących ich rzeczywistość

prof. dr hab. Edmund Kizik

Codzienne historie dziecięce. 

 Cykl wykładów poświęconych rekonstrukcji życia codziennego dzieci od późnego średniowiecza do poł. XIX w. (epoka przedindustrialna). Problem z badaniami nad dziećmi i dzieciństwem związany jest z tym, że dzieci należą do warstwy społecznej, która między innymi z powodu wieku oraz brak odpowiedniej zdolności prawnej, tylko w ograniczonym stopniu tworzyła źródła pisane oraz materialne. Dzieci i dzieciństwo jest opisywane przede wszystkim z perspektywy dorosłych. W cyklu wykładów zostaną przedstawione „historie dziecięce” od urodzenia i chrztu (źródła metrykalne), poprzez edukację szkolną (programy nauczania) aż do osiągnięcia pełnoletniości. Charakterystyce poddana będzie specyfika samych badań nad dziećmi i dzieciństwem jak i zagadnień szczegółowych związanych z odzieżą niemowląt oraz dzieci, grami i zabawkami, sposobami i pomysłami dorosłych związanych z wychowaniem. Podjęte będą problemy związane z charakterystyką miejsca dzieci w rodzinie, nad losem sierot, jak również i sposobami przedstawiania dzieci w malarstwie oraz różnego rodzaju źródłach pisanych (protokoły szkolne i sądowe, listy i wspomnienia, dzienniki i autobiografie).       

Wykłady przygotowywane są na podstawie badań własnych oraz literatury przedmiotu. 

 Bibliografia. 

Philippe Ariès, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w czasach ancien régime’u, Warszawa 2010. 

Edmund Kizik, Kindelbier. Chrzciny w miastach Prus Królewskich w XVI-XVIII w., [w:] „Od narodzin do wieku dojrzałego. Dzieci i młodzież w Polsce. Cz. 1, Od średniowiecza do wieku XVIII. red. M. Dąbrowska, A. Klonder, Warszawa 2002, s. 129-148. 

Edmund Kizik, Pogrzeby dzieci w Gdańsku w XVII-XVIII wieku, w: Joachim Oelhaf i jego następcy, red. A. Szarszewski, B. Siek, Gdańsk 2013, s. 58-82. 

Edmund Kizik, Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim w XVI-XVIII wieku, Gdańsk 2001. 

Jasia Ługowskiego podróże do szkół w cudzych krajach, 1639-1643, opr. Krystyna Muszyńska, Warszawa 1974. 

Dorota Strzelczyk-Żołądź, Peregrinatio academica. Studia młodzieży polskiej z Korony i Litwy na akademiach i uniwersytetach niemieckich w XVI i 1 poł. XVII wieku, Poznań 1996 

Dorota Strzelczyk-Żołądź, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002, 2006. 

Nicolausa Volckmara Viertzig Dialogi (1612). Źródło do badań nad życiem codziennym w dawnym Gdańsku, wyd. E. Kizik, Gdańsk 2005. 

 

dr Piotr Koprowski

Iwan Turgieniew wobec rosyjskich sporów ideowych i problemów społeczno-cywilizacyjnych lat 40. - 70. XIX w.

Przybliżone zostanie stanowisko rosyjskiego pisarza, myśliciela Iwana Turgieniewa (1818-1883) wobec sporów słowianofilów z okcydentalistami, "zbędnych ludzi" z "żółciowcami", "ojców" z nihilistami oraz "wielkich reform" Aleksandra II.

Wykłady tematyczne – sem. letni 2021/2022

dla kier. Historia SSM II rok (spec. współczesne muzeum) – 30 godz.

dr Karol Kłodziński

Armia rzymska w okresie wczesnego Cesarstwa  

Cesarz August był nie tylko twórcą nowego ustroju monarchicznego, zwanego pryncypatem, lecz również reformatorem armii rzymskiej. To właśnie od epoki jego rządów mamy do czynienia z zawodową armią, która – obok administracji centralnej i prowincjonalnej – stanowiła podstawowy filar funkcjonowania Imperium Romanum od I do III w. n.e. Celem wykładu nie jest szczegółowe przedstawienie przebiegu głównych bitew oraz innych działań zbrojnych, w których brali udział żołnierze rzymscy, ale omówienie funkcjonowania armii rzymskiej w szerszym aspekcie społecznym, gospodarczym i administracyjnym. W ramach wykładu zostanie omówiona zarówno organizacja armii rzymskiej (legiony, oddziały pomocnicze, flota, garnizon Rzymu, jednostki elitarne), jak i bardziej szczegółowe zagadnienia, takie jak rekrutacja, szkolenie, system awansów i nagród, życie codzienne (np. dieta). Historia armii rzymskiej to nie tylko historia jednostek wojskowych, ale również losy poszczególnych żołnierzy, których kariery oraz dokonania militarne są poświadczone w materiale epigraficznym, szczególnie bogatym w okresie pryncypatu. Dlatego na wykładzie zostaną pokazane wybrane, najbardziej interesujące inskrypcje ilustrujące kariery wojskowe.

 

Ks. dr hab. Grzegorz Szamocki, prof. UG

Historiografia starotestamentowa: Analiza i interpretacja wybranych tekstów

Stary Testament jest zbiorem starożytnych tekstów uznawanych za święte przez żydów i chrześcijan. Duża jego część ma charakter historiograficzny i odnosi się do tzw. pierwotnej historii Izraela. Ze względu na specyfikę tej historiografii właściwe zrozumienie jej treści domaga się stosowania odpowiednich metod analiz i interpretacji.

Przedmiotem wykładu będzie przybliżenie podstawowych zasad starotestamentowej metodologii oraz zgodna z nimi analiza i interpretacja wybranych tekstów, stanowiących części biblijnej prezentacji pierwotnej historii Izraela.

Literatura do konsultacji (oprócz fachowych komentarzy do wybranych tekstów):

Bauks, M. – Joosten, J. – Nihan, Ch., Manuel d'exégèse de l'Ancien Testament, Genève: Labor et Fides, 2008.

Collins, J.J., Introduction to the Hebrew Bible, Minneapolis, MN: Fortress Press, 2014.

Kelle, B.E. – Strawn, B.A. (red.), The Oxford Handbook of the Historical Books of the Hebrew Bible, New York, NY: Oxford University Press, 2020.

Rofé, A., „Properties of Biblical Historiography and Historical Thought”, Vetus Testamentum 66/3 (2016), 433-455.

Rzepka, B., „Pytanie o właściwą metodologię analizy narracyjnej”, Biblica et Patristica Thoruniensia 11/2 (2018), 147-158.

Utzschneider, U. – Nitsche. S.A., Arbeitsbuch literaturwissenschaftliche Bibelauslegung. Eine Methodenlehre zur Exegese des Alten Testaments, Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 2014.

 

 dla kier. HSSL II rok /spec. nauczycielska/ ; KiTHSSL I rok; KiTHSSL II rok – 30 godz.

 

dr Iwona Janicka

Doświadczenie epidemii na przestrzeni wieków .

Założeniem proponowanego wykładu tematycznego jest przybliżenie epidemii wybranych chorób zakaźnych jakie nękały ludzkość na przestrzeni od starożytności do czasów współczesnych, ze szczególnym naciskiem na wiek XIX. Podczas wykładów zostaną omówione najważniejsze pojęcia związane z epidemiologią, trudności w sporządzaniu statystyki epidemicznej oraz problemy z jakimi borykają się badacze tych zagadnień. Spośród wielu chorób zostaną omówione m.in. dżuma, ospa, cholera oraz podobieństwa i równice w profilaktyce tych chorób w porównaniu do COVID-19. Zostanie po krótce pokazana ich historia, sposoby rozprzestrzeniania się, dawna profilaktyka, sposoby leczenia – zarówno te ludowe, graniczące niekiedy z absurdem, jak i naukowe. Istotnym wątkiem wykładu będzie również historia szczepionek i rozwój nauk medycznych. Cykl zamknięty zostanie rozważaniami na temat ludzkiego wymiaru epidemii i jej wpływu na życie codzienne, ludzkie zachowania, religijność, gospodarkę, a także politykę państwa. Epidemie zostaną również „odczarowane” poprzez ukazanie ich w karykaturze i żartach.

dr hab. G.Berendt, prof. UG

Historia Żydów na ziemiach polskich

Treści programowe

Problematyka wykładu:

- rozwój społeczności żydowskiej na ziemiach polskich,

- miejsce Żydów z życiu społecznym, gospodarczym, kulturalnym i politycznym Polski

- czynniki warunkujące relacje między Żydami i innymi grupami polskiego społeczeństwa

Wykaz literatury

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

wykorzystywana podczas zajęć:

Chodakiewicz M. J., Żydzi i Polacy 1918-1955. Współistnienie-zagłada-komunizm, Warszawa 2000

Jeziorski I., Od obcości do symulakrium. Obraz Żyda w Polsce w XX wieku, Kraków 2009

Najnowsze dzieje Żydów w Polsce. W zarysie (do 1950 roku), red. J. Tomaszewski, Warszawa 1993

Następstwa zagłady Żydów. Polska 1944-2010, red. F. Tych, M. Adamczyk-Garbowska, Lublin 2011

Polacy i Żydzi pod okupacją niemiecką 1939-1945. Studia i materiały, red. A. Żbikowski, Warszawa 2006

Polonsky A., Dzieje Żydów  w Polsce i Rosji, Warszawa 2014

 

Załącznik

Załącznik Rozmiar
2022.02.07_ih_wyklady_tematyczne_s.letni_.pdf 194.92 KB
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: poniedziałek, 7. luty 2022 - 09:23; osoba wprowadzająca: Aneta Plaskiewicz Ostatnia zmiana: poniedziałek, 7. luty 2022 - 09:47; osoba wprowadzająca: Aneta Plaskiewicz