Procedura nadania stopnia doktora

Procedura nadania stopnia doktora od dn. 01.10.2019 (tryb eksternistyczny)

NA WYDZIALE HISTORYCZNYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO PRZEPROWADZA SIĘ POSTĘPOWANIA O NADANIE STOPNIA NAUKOWEGO DOKTORA W DZIEDZINIE NAUK HUMANISTYCZNY W DYSCYPLINIE:

  • ARCHEOLOGIA
  • HISTORIA
  • NAUKI O SZTUCE
  • NAUKI O KULTURZE I RELIGII.

Postępowania prowadzone są na podstawie Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 742) i Uchwały nr 12/23 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 2 marca 2023 roku z późn. zm. w sprawie określenia Procedury nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim.

Postępowanie o nadanie stopnia doktora od dnia 1 października 2019 r. (tryb eksternistyczny) 

  1. WYZNACZENIE PROMOTORA/PROMOTORÓW

1) Wniosek o wyznaczenie promotora

2) Zgoda na pełnienie funkcji promotora / promotora pomocniczego wyrażona w formie pisemnej przez wskazanego we wniosku kandydata do pełnienia tej funkcji

3) Koncepcja rozprawy doktorskiej.

4) Harmonogram przygotowywania rozprawy.

5) Wykaz dotychczasowych osiągnięć naukowych. 

6) Informacja o przebiegu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora albo przewodu doktorskiego, jeżeli osoba składająca wniosek ubiegała się uprzednio o nadanie stopnia doktora w tej samej dziedzinie nauki lub dyscyplinie naukowej.

7) Dane wnioskodawcy wraz z klauzulą RODO.

8) Oświadczenie o ponoszeniu kosztów związanych z postępowaniem o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym.

 

  1. WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA O NADANIE STOPNIA DOKTORA 
  1. Wniosek o wszczęcie postępowania o nadanie stopnia doktora.
  2. Rozprawa doktorska wraz ze streszczeniem w języku angielskim (5 egzemplarzy dla dziekanatu w tym: 3 egz. rozprawy doktorskiej dla recenzentów (oprawione) + 1 egz. do archiwum + 1 egz. do biblioteki (zbindowane, wydrukowane dwustronnie).

Szósty egzemplarz doktorant przekazuje osobiście promotorowi.
Do rozprawy doktorskiej przygotowanej w języku obcym należy dołączyć streszczenie w języku polskim. W przypadku gdy rozprawa doktorska nie jest pracą pisemną, dołącza się opis w językach polskim i angielskim. 

  1. Rozprawa doktorska wraz ze streszczeniem w j. angielskim w wersji elektronicznej, w formacie Microsoft Word (.docx) i Adobe Acrobat (.pdf) na jednym nośniku pamięci zewnętrznej np. pendrive.
  2. Pozytywna opinia promotora lub promotorów.
  3. Dokument potwierdzający posiadanie tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędny.
  4. Certyfikat lub dyplom ukończenia studiów, poświadczający znajomość nowożytnego języka obcego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2.
  5. Co najmniej 1 artykuł naukowy lub 1 monografia naukowa, spełniające wymagania określone w art. 186 ust. 1 pkt 3 lit. a i b Ustawy, których autorem lub współautorem jest osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora.
  6. Oświadczenie określające indywidualny wkład osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w powstawanie publikacji ‒ w przypadku publikacji wieloautorskiej.
  7. Raport ze sprawdzenia rozprawy z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego ‒ jeżeli rozprawa jest pracą pisemną. 
  8. Oświadczenie o zgodności wersji papierowej rozprawy doktorskiej z wersją elektroniczną.
  9. Oświadczenie, że praca nie jest plagiatem.
  10. Zgoda na udostępnienie rozprawy doktorskiej do wglądu w czytelni Biblioteki Głównej UG.

UWAGA: Zgodnie z § 25 załącznika do Uchwały Senatu UG nr 12/23, „w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym od dnia wyznaczenia tej osobie promotora lub promotorów do dnia wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nie może upłynąć więcej niż 6 lat”. 

 

  1. OPŁATA ZA DYPLOM DOKTORSKI

Osobie, której  nadano stopień doktora wydaje się oryginał i jeden odpis dyplomu w języku polskim, a na jej wniosek także jeden odpis dyplomu w tłumaczeniu na  język angielski. Wniosek do Przewodniczącego RD UG należy złożyć  do dziekanatu lub mailowo w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały o nadaniu stopnia,  z podaniem tytułu pracy doktorskiej w języku angielskim.

Wpłaty za dyplom należy dokonać  na numer konta UG:  59 1240 1271 1111 0010 4368 2415,

Gdańsk, Bank PeKaO IV O/Gdańsk, ul. Kołobrzeska 43,

Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 8, 80-309 Gdańsk.

W tytule przelewu prosimy wpisać  następującą informację:

Wydział Historyczny, opłata za dyplom doktorski dla …………………..(imię i nazwisko).

Dowód opłaty należy przesłać do Pani dr Dagmary Wójcik-Fudalewskiej z Biura Nauki Uniwersytetu Gdańskiego, pok. R 401, tel. 058-523-31 68 na adres: dagmara.wojcik-fudalewska@ug.edu.pl i do dziekanatu Szkoły Doktorskiej przy Wydziale Historycznym.

Za wydanie oryginału dyplomu doktorskiego wraz z odpisem w języku polskim pobiera się opłatę w wysokości – 60 zł.

Za wydanie odpisu dyplomu doktorskiego w języku obcym pobiera się opłatę w wysokości – 80 zł.

Za wydanie duplikatu dyplomu doktorskiego pobiera się opłatę w wysokości - 90 zł.

Na Uniwersytecie Gdańskim dyplomy doktorskie są uroczyście wręczane na  inauguracji roku akademickiego, o dokładnym terminie uroczystości zostaną Państwo poinformowani przez Dziekanat Wydziału Historycznego.

 

  1. OPŁATY ZA POSTĘPOWANIE O NADANIE STOPNIA DOKTORA W TRYBIE EKSTERNISTYCZNYM.

Osoba, która ubiega się o nadanie stopnia doktora, wnosi na rzecz Uniwersytetu opłatę za przeprowadzenie postępowania w tej sprawie, chyba że: 

1) ukończyła kształcenie w szkole doktorskiej Uniwersytetu Gdańskiego; 

3) jest pracownikiem Uniwersytetu. 

W przypadkach uzasadnionych Rektor lub prorektor działający na podstawie upoważnienia Rektora może zwolnić z opłaty w całości lub w części osobę, która ubiega się o nadanie stopnia doktora, na jej wniosek złożony w terminie 30 dni od dnia wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. 

W przypadku podjęcia przez Senat lub radę dyscypliny naukowej uchwały o umorzeniu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora albo uchwały o odmowie nadania stopnia doktora, osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora albo pracodawca tej osoby wnosi opłatę w części odpowiadającej poniesionym przez Uniwersytet rzeczywistym kosztom przeprowadzania postępowania w sprawie nadania stopnia doktora. 

Wysokość i warunki wnoszenia opłaty za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora określa umowa zawierana przed wszczęciem postępowania między Uniwersytetem i osobą ubiegającą się o nadanie stopnia doktora. 

W przypadku, gdy opłatę za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora wnosi pracodawca osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora, umowa określająca wysokość i warunki wnoszenia opłaty jest zawierana między Uniwersytetem i pracodawcą tej osoby. 

Wzory umów określa zarządzenie Rektora.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 4. Marzec 2025 - 10:11; osoba wprowadzająca: Monika Nagórska Ostatnia zmiana: wtorek, 4. Marzec 2025 - 11:59; osoba wprowadzająca: Wioletta Urbanek